Dne 13. října 1870 měli jsme v Brně
příležitost pozorovat velmi vzácný jev, větrnou smršť
neboli trombu a současně jsme se mohli přesvědčit o škodách,
které tento zlomyslný povětroň může způsobit. Jakkoli
impozantním se může toto hřmotné drama jevit z určité
vzdálenosti, tak nebezpečným a nepříjemným se stává
pro všechny, kdož s ním přijdou do bezprostředního
styku. To poslední mohu potvrdit z vlastní zkušenosti,
neboť větrná smršť z 13. října se přehnala nad mým
bytem v klášterní prelatuře na Starém Brně, a mohu
děkovat jen šťastné náhodě, že jsem to odnesl pouhým
leknutím.
Bylo to zmíněného dne několik minut před druhou hodinou
odpolední, když se vzduch náhle tak ztemnil, že zůstalo jen
matné pološero. Současně se budova ve všech částech prudce
otřásla a začala se chvět, že dveře zavřené na kliku
se otevíraly, těžké kusy nábytku se posunovaly a místy
padala omítka ze stropů a zdí. K tomu se družil
zcela nepopsatelný hluk, skutečně pekelná symfonie provázená
řinkotem okenních tabulí, rachotem střešních tašek, které
byly roztříštěnými okny vrženy až na protější zdi místnosti...
Jakmile se prach trochu usadil, pohled z okna mi brzo
pomohl odkrýt nepřítele; byla to větrná smršť takového
tvaru, jak jsem ji znal z obrázků a popisů...
Tromba postupovala směrem od západu k východu...
Podle škod, které vyznačovaly její dráhu, vznikla krátce před
svým vstupem do města a brzy po jeho opuštění opět
zanikla, když urazila asi 7,5 km.
Obloha byla převážně - zvláště k západu -
zatažena slabou světlešedou oblačnou pokrývkou. Na tomto světlém
pozadí se ostře rýsoval obrovský sloup tromby. Skládal se ze
dvou ohromných kuželů, z nichž hořejší byl obrácen špičkou
dolů, přičemž se zdálo, že visí na izolovaném kupovitém
oblaku nevelké rozlohy, na němž bylo možné pozorovat velký
nepokoj, prudké vlnění sem a tam. Spodní kužel měl
svoji základnu na zemi a zvedal se kolmo vzhůru tak, že
tupé špičky obou byly spojeny. Horní kužel, stejně jako
oblaky obklopující jeho základnu, byl velmi tmavé až černé
barvy, podobný kouřové vlečce, jak ji někdy vídáme
vystupovat z komínů našich továren při zcela klidném a vlhkém
ovzduší, která se nahoru pravidelně rozšiřuje. Spodní kužel
byl šedohnědého zbarvení, které směrem k zemi postupně
nabývalo tmavšího odstínu. Bylo možno zřetelně pozorovat otáčení
tohoto sloupu kolem vertikální osy.
Dále bylo možno vidět, jak oblak tvořící základnu
horního kužele vždy v krátkých intervalech pravidelně
vzplanul elektrickým světlem. Jeden gymnazista sděluje, že viděl,
jak blesk sjel z horního do spodního kužele, přičemž
uslyšel hřmění. Oba tyto úkazy mému pozorování unikly.
Škody, které tromba způsobila, jsou velmi značné...
Nejvíce utrpěl jeden pruh, asi 6 m široký, z něhož
je dobře patrná dráha tromby. Volně ležící předměty, které
se v něm nacházely, byly neodolatelnou silou vymrštěny ve
směru rotačních tangent. Tím je možno vysvětlit značné škody
na oknech...
Jen ve starobrněnském klášterním kostele bylo napočítáno
1300 rozbitých okenních tabulek, a přibližně stejný počet
v budově kláštera. Účinky této vzdušné strojní pušky
zde byly skutečně zdrcující. Ve zmíněném 6 m pásu,
který se táhne nad mým bytem, nezůstala na střeše jediná taška,
všechny latě byly strženy a odneseny, ba i krov byl
poškozen. Z jednoho komínu byla horní, necelé 3 m
dlouhá a několik stovek kg vážící část urvána, ve výšce
rotovala a v určité vzdálenosti byla shozena dolů.
Prázdné sudy, klády, prkna atd. létaly vzduchem jako stébla
slámy...
Šířka dráhy, kterou tromba urazila, se dá docela dobře
odhadnout podle způsobených škod. Především je zajímavé,
že tato šíře (průměr tromby) se postupně zvětšovala. Asi
100 m od mlýnského náhonu v Pisárkách, kde tromba
zanechala první stopy, se dá její záběr lehce určit, protože
postupovala napříč stromořadím, které lemuje oba břehy řeky.
Její průměr zde nečinil ani 170 m. U starobrněnského
kláštera však již dosáhl asi 190 až 200 m a u nádraží
dokonce asi 210 až 220 m... Shora zmíněný šestimetrový
pruh se nachází přesně uprostřed dráhy.
Rychlost jejího postupu nad budovou kláštera se dá přibližně
odhadnout. Poněvadž zde její průměr činil asi 190 m a její
trvání je odhadnuto na 4 až 5 sekund, vyplývá z toho
postup asi 40 až 45 m/s, neboli přibližně 135 až 170 km/h,
tedy rychlost téměř třikrát větší než rychlost našich železnic,
rovná rychlosti našich nejprudších vichřic...
Pro určení rychlosti rotace tromby mi chybí spolehlivé
vodítko. V její viditelné části však rozhodně nebyla příliš
velká, poněvadž bylo patrné, že předměty vržené do spodního
kužele vystupovaly ve velmi protažených spirálách. To bylo
velmi zřetelně vidět na střídavě světle a tmavě
zbarvených masách prachu, které byly vytaženy až do špičky.
Ve srovnání s okrajem však musela být naopak dosti velká,
poněvadž předměty vyzdvižené vírem do výšky byly velkou
silou vrženy pryč. Z této okolnosti soudím, že rychlost
rotace byla menší než rychlost postupu, a pro okrajové části
bych ji odhadoval na 20 až 27 m
Naproti tomu směr otáčení tromby se dá určit s jistotou.
Rotovala ve stejném směru, kterým se pohybuje ručička položených
hodin, tedy od východu k jihu a na západ. Naše tromba
tedy učinila výjimku ze zákona (který současná meteorologie
stanovila pro rotující atmosférické víry na severní
polokouli), podle něhož se má otáčení dít vždy proti směru
hodinových ručiček, jak je tomu u tajfunů a hurikánů.
Omyl v případě naší tromby považuji za sotva možný.
Když jsem ji poprvé spatřil ze vzdálenosti asi 280 m, dal
se směr rotace zcela přesně a lehce poznat...
Do východně orientovaných oken mého bytu byly všechny předměty
vrženy od JJV, JV a VJV, jedna taška ze střechy prolétla
dokonce nad mým psacím stolem a otevřenými dveřmi až do
sousední severní místnosti. Protože všechny vržené předměty
prošly dvojitými okny, dal se směr jejich pohybu poznat z polohy
otvorů proražených ve vnějších a vnitřních tabulích.
Lokální porucha směru může být předpokládána jen stěží,
jelikož před mými okny se nachází 70 m široký volný
prostor. Podle stanoveného zákona rotace musel nápor přijít
ze SSV, SV a VSV.
Další (a jak věřím velmi důležitý) důkaz pro přestoupení
zákona rotace ze strany naší tromby spočívá ve faktu, že
její severní polovina byla daleko škodlivější a nebezpečnější.
Na severní straně se tedy musel postupný a rotační pohyb
dít stejnosměrně, aby se jejich účinky mohly skládat, kdežto
na jižní straně nastal pravý opak. Tato skutečnost se dá po
celé dráze prokázat ještě dnes...
Z okolnosti, že stromy vyvrácené na jižní straně
byly svými korunami rovněž obráceny k východu, by se
dalo soudit, že rychlost postupu tromby byla značně větší než
rychlost rotace, kterou převýšila přibližně o jeden
stupeň síly vichřice. Na jižní straně byly totiž účinky
obou sil navzájem protikladné; přebytek intenzity, který zůstal
postupnému pohybu po paralyzování pohybu rotačního, však byl
ještě dosti silný na to, aby stromy, které odolaly četným
bouřím, byly vyvráceny z kořenů.
Určit vertikální rozsah jevu není lehké, protože odhad
úhlů byl velmi nejistý. Dá se říci jen přibližně, že
spodní kužel měl výšku asi 230 m, horní asi 300 m...
Neméně obtížný byl odhad průměru kuželové základny,
protože spodní základna nebyla zřetelně viditelná pro velké
množství prachu, který byl vymršťován do výšky asi 9 až
11 m, podobně základna horního kužele byla zahalena do
bouřlivě se zmítajícího oblaku. Průměr spodní základny
mohl měřit 11 až 15 m, průměr horní asi o polovinu
více.